Dauguma autoservisų ir karantino metu stengiasi užtikrinti transporto priemonių remonto paslaugas. Naudojimasis nuosavu automobiliu leidžia išvengti viešojo transporto ir tiesioginio kontakto su aplinka. Kaip saugiai pakeisti padangas karantino metu ir kur dėti netinkamas naudojimui?
Kelių eismo taisyklės numato, kad nuo balandžio 1 d. transporto priemonės jau gali važiuoti su vasarinėmis padangomis. Nuo balandžio 10-osios eksploatuoti automobilius su dygliuotomis padangomis yra draudžiama.
Tačiau paskelbtas karantinas pakoregavo ir autoservisų darbą: jie taip pat privalo laikytis karantino reikalavimų ir užtikrinti saugumą darbuotojams bei klientams.
Automobilių techninės priežiūros ir remonto įmonės „Autodiena“ vadybininkas Stasys Konickas sako, kad ir karantino sąlygomis gyventojai, kaip ir įmonės ar valstybinės įstaigos, naudojasi automobiliais. Vieni teikia neatidėliotiną medicininę pagalbą ar kurjerio paslaugą, kiti nuosavu automobiliu siekia saugiai nuvykti į darbą. Eksploatuojant transporto priemones tenka jas remontuoti, o šiuo metu dar ir pasirūpinti padangų keitimu.
„Dėl darbuotojų ir klientų saugumo siekiame turėti kuo mažiau tiesioginių kontaktų su klientais ir užsakymą dėl autoserviso paslaugų suderinti telefonu. Klientai iš anksto sutartu metu palieka savo automobilį mūsų aikštelėje, o jame ir reikalingų darbų sąrašą bei telefono numerį“, – sako S. Konickas.
Tais atvejais, kai automobiliui reikalingas smulkus remontas, klientas gali palaukti nuolat dezinfekuojamame laukiamajame arba priėmimo patalpoje, jose taip pat yra dezinfekuojančių priemonių. Be to, autoservisas taiko ir automobilio paėmimą tiesiai iš namų paslaugą, jei transporto priemonės remonto trukmė yra daugiau nei kelios valandos.
„Net Italijoje autoservisai vykdo veiklą – jie turi užtikrinti, kad transporto priemonės, pavyzdžiui, greitosios pagalbos, policijos automobiliai ar pristatymo kurjerių transportas, būtų operatyviai remontuojamas. Transporto priemonių remontas yra svarbi grandis siekiant turėti kuo mažesnius kontaktus su aplinka ir galimybę nesinaudoti bet kokiu viešuoju transportu, todėl užtikriname pastovų ir maksimaliai saugų dalių tiekimą tiek autoservisams, tiek mažmeniniams klientams ir didmenininkams. Kadangi dauguma autoservisų stengiasi užtikrinti nenutrūkstamą veiklą, jų klientams bent jau kol kas nereikėtų baimintis dėl to, kad padangų keitimo sezono metu nebus kur jų pasikeisti“, – sako didžiausios Lietuvoje transporto priemonių atsarginių dalių importuotojos ir platintojos „Inter Cars Lietuva“ atstovas Egidijus Macijauskas.
Jo teigimu, didmenos užsakymai vykdomi per bendrovės elektroninę platformą arba telefonu. Prekes klientams, laikantis visų rekomendacijų ir papildomų higienos reikalavimų dėl karantino, pristato kurjeriai, o visi atsiskaitymai vykdomi tik elektroniniu būdu.
Kur palikti senas padangas?
Techninės apžiūros ir remonto įmonėse padangas keičiantiems gyventojams būtina žinoti, kad keičiant padangas autoservisuose ar jų keitimo vietose (mažose dirbtuvėse), senosios turi būti priimamos nemokamai.
„Autoservisams draudžiama senas padangas atiduoti jų turėtojui. Autoservisai, kaip ir padangų gamintojai bei importuotojai, privalo užtikrinti, kad netinkamos naudoti padangos bus utilizuotos ar perdirbtos“, – teigia Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.
Nemokamai iš kliento priimti senas padangas, jeigu jos skirtos to paties tipo transporto priemonei ir jų atiduodama tiek, kiek perkama, privalo ir padangų platintojai.
„Gyventojai ne itin dažnai palieka naudotas padangas pardavimo salonuose, nes daugiausia padangos yra keičiamos autoservisuose ir ten atiduodamos, – sako E. Macijauskas. – Tais atvejais, kai mūsų klientas yra didmenininkas, kuris dar ir montuoja padangas, organizuojame nemokamą senų padangų išvežimą. Atliekų surinkimo ir tvarkymo bendrovė „Atliekų tvarkymo centras“ iš mūsų filialų pernai išvežė 58 tonas naudotų padangų, užpernai – 57 tonas. Daugiausiai tvarkymui išvežama sunkiojo transporto priemonių padangų.“
Gyventojai senas padangas taip pat gali nuvežti atliekų tvarkytojui arba pristatyti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles, jų Lietuvoje yra beveik 100. Dažniausiai šios aikštelės iš vieno gyventojo nemokamai priima iki 4 naudoti netinkamų padangų per metus. Daugiau informacijos apie artimiausias padangų ir kitų atliekų surinkimo vietas, atliekų tvarkytojus ir pridavimo sąlygas karantino metu galima rasti www.atliekos.lt.
Licencijas organizuoti apmokestinamųjų gaminių (padangų, filtrų, akumuliatorių, amortizatorių, alyvos ir kitų automobilinių atliekų) tvarkymą turinti Gamintojų ir importuotojų asociacija yra subūrusi didžiausius automobilių ir jų dalių gamintojus, importuotojus bei finansuoja naudotų padangų surinkimą ir perdirbimą. Be to, aplinkosauginių projektų „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ metu asociacija skatina autoservisus rūšiuoti ir rinkti atskirai atliekas, jų nešalinti su kitomis atliekomis, šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą ir draugišką aplinkai veiklą.
Nors gyventojams sudarytos galimybės atiduoti senas padangas, jų vis dar paliekama pakelėse, pamiškėse bei kitose nuošalesnėse vietose ir teršiama aplinka, nors jas perdirbant ar panaudojant energijai gauti būtų taupomi ištekliai. Gamtoje senos padangos suyra tik per 120–140 metų, o jas neteisėtai deginant į aplinką išskiriamos kenksmingos medžiagos. Perdirbtų padangų gumos granulės gali būti naudojamos sporto aikštynų ar žaidimų aikštelių dangai, automobilių statymo apsauginiams kuoleliams, batų padams, keliams tiesti ir panašiai.
Pagal teisės aktus Lietuvoje kasmet turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. viso Lietuvos rinkai pateikti kiekio padangų. Vis tik tūkstančiai naudotų padangų yra nesutvarkomos, nes ne visi gamintojai ir importuotojai vykdo pareigą organizuoti ir finansuoti senų padangų sutvarkymą.
Gamintojų ir importuotojų asociacija (GIA)
MS